+420 775 782 822
 
 

Rozhovor s majitelkou Studia Avalon

Alena Nosková ze Studia Avalon: Ke svým svatebním šatům musí mít nevěsta důvěru

Když se jí zeptáte na svatební šaty, ihned se rozzáří… a vy máte pocit, že se bavíte s někým, kdo svou práci skutečně miluje. Alena Nosková už více než patnáct let provozuje Studio Avalon, které naleznete v ulici Kněžská v Českých Budějovicích. Jak sama říká – je to celý její život. Právě s touto sympaťandou jsme podnikli následující rozhovor…

Rozhovor s majitelkou Studia Avalon

Když se řekne svatební šaty, okamžitě si vybavím tradiční bílou… Je ale pořád tak oblíbená?

Stále jsou nevěsty, které chtějí klasiku, ale pravdou je, že je čistě bílá na ústupu. Nahrazuje ji ivory, tedy smetanová barva. Tradiční bílá není vždy ideální řešení, je studená, zesvětluje pleť, odhaluje pihy, jizvy, rýhy u nosu a tak dále. Například k blondýnkám se úplně nehodí. Je třeba si uvědomit, že důležité je, aby byla nevěsta vidět. Aby to všechno nebylo jen o šatech. Výběr barvy, střihu… to vše je nesmírně důležité.

Dnes jsou oblíbené takzvané vintage svatby. Co to znamená pro šaty nevěsty?

Doba už je uvolněnější. Lidé se berou venku, na statcích, u rybníka… Nevěsty chtějí romantické šatičky, které dobře ladí s přírodou. Věneček, dlouhý závoj… jsou to princeznovské šaty.

Je mi jasné, že kolikrát budoucí nevěsty přicházejí s jasnou představou, jak by jejich šaty měly vypadat. Poslouchají také vaše rady?

Pokud nejsou do těch šatů zahleděné stůj co stůj, tak poslouchají. (úsměv) Musí přijít „vau“ efekt! Jejich představa je úplně první věc, na kterou se ptám. Někdo ji má, někdo ne. Zákaznice jsou kolikrát vystrašené, že neví, co vlastně chtějí, možná jsou vystresované, když vidí všechny ty šaty kolem. Je proto důležité si v klidu sednout, popovídat si, navodit pohodovou atmosféru. Mimochodem musím říct, že se mě lidé kolikrát ptají na trendy, ale ty podle mě nehrají žádnou roli.

A nepřichází si ženy šaty jen vyzkoušet? Třeba pouze z určitého rozmaru, zvědavosti, nebo s cílem, že si je pak seženou někde na internetu…

Tento nešvar se bohužel v posledních letech rozmohl. Salony proto začaly zavádět poplatek za zkoušení, za ten čas, který zákazníkům věnujete, amortizaci, čištění... Bránila jsem se tomu, nechtěla jsem, aby lidé měli pocit, že z nich tímto způsobem tahám peníze, ale nakonec jsem se rozhodla pro poplatek 300 korun. Víte, výběr šatů je časově náročnější záležitost. Denně vám přijde deset holek, které si chtějí šaty vyzkoušet, přičemž je to proces třeba na hodinu. Nyní mám pocit, že se opravdu věnuji těm, co to myslí vážně. Zároveň se tím zabránilo tomu, aby šaty byly tolikrát ozkoušené.

Jak důležité jsou ve vašem odvětví osobní reference, které si zákaznice říkají mezi sebou?

Určitě velmi. Ono celkově je moc fajn, že se mi zákazníci vrací. Mám tu nevěsty, které si u mě před časem půjčovaly šaty na maturitní ples, tatínky, co na tom plesu byli a dnes chtějí šaty na svatbu… Dá se říct, že oblékám celé rodiny. Myslím, že mám se zákazníky prohloubené vztahy. Samozřejmě ne s každým, ale jsem moc ráda, že se mi lidé vrací. Svou práci miluji, je to celý můj život. Snažím se dát nevěstě všechno, co očekává. Chci, aby věděly, že mám zájem na tom, aby si svatbu opravu užily. Že vše bude skvělé. K šatům musí mít důvěru. Zákazník musí věřit, že víte, co chce, a že své práci rozumíte. Přesně tohle je to, co nás, a tím myslím kamenné prodejny, stále ještě odlišuje od e-shopů. Je to intimní záležitost. Důvěra je důležitá.

Kupují si nevěsty šaty, nebo spíše půjčují?

Čím dál více si je kupují. Jak jsem říkala, že je doba uvolněnější, tak je to kolikrát o tom, že obřad trvá třeba půl hodiny a defacto hned následuje párty. Někdo chce mít svoje šaty, aby se nemusel stresovat, že je propálí, polije, prostě aby nemusel mít strach z toho, že je má pouze půjčené. Snažím se proto volit takové dodavatele, aby byly šaty cenově dostupné. Dnes je těch výrobců tolik, že je skutečně z čeho vybírat.

A cenově jsou to velké rozdíly?

Když vyprodávám loňskou, nebo předloňskou kolekci, tak se kolikrát dostaneme na skutečně velmi příjemné ceny.

Je mi jasné, že nevěsty mají stanovený strop, kolik chtějí do šatů investovat… Vejdou se do něj?

Někdy se bohužel stane, že jsou třeba 900 korun nad svým limitem, kvůli čemuž si nakonec nevyberou své vysněné šaty. Doporučuji si v tomto ujasnit priority, jestli se nedá na svatbě těch několik stovek korun ušetřit na něčem jiném. Někoho pak zpětně může mrzet, že šetřil právě na šatech…

E-shop neplánujete?

V tomto sortimentu e-shop nedoporučuji. Není reálné, aby si nevěsta vybrala šaty, aniž by si je vyzkoušela. Obrázky jsou jen ilustrativní, v reálu je to vždy jinak. Takže ne, e-shop neplánuji.

Všiml jsem si, že sháníte novou kolegyni…

Ano. Hledám milou, upřímnou, komunikativní, pracovitou asistentku prodeje, která se nebojí se učit nové věci. Je to práce na plný úvazek.

Na závěr… Musím se objednat, když vás chci navštívit, nebo mohu přijít kdykoliv?

Jednoznačně doporučuji se objednat, protože jak jsem řekla, proces výběru šatů trvá hodinu, hodinu a půl… Je to náročné. Samozřejmě se může stát, že přijdete bez objednání a zrovna trefíte dobu, kdy tu žádný zákazník nebude, ale to jsou jen vzácné chvilky. Bohužel si toto mnozí lidé neuvědomují, přijdou, chtějí všechno hned, nechápou, že tu mám naobjednanou zákaznici, tudíž že se jim nemohu věnovat. Pak jsou dotčení, chvátají vám dát to nejhorší ohodnocení na internetu… Tohle člověka unavuje a mrzí. Ale pořád převažují šťastné nevěsty, které ví, že jsem se pro ně snažila udělat maximum.

zdroj: https://budejcka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/26644-alena-noskova-ze-studia-avalon-ke-svym-svatebnim-satum-musi-mit-nevesta-duveru.html